اصناف مراقبت کنند تا دستی غیر وارد این حوزه نشود/ محور گفت‌و‌گوها تامین مواد اولیه و تخصیص ارز/

 

رییس اتاق اصناف ایران از دیدار ۴۵ نفر از روسای اتحادیه های صنفی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونا‌نش خبر داد و گفت: «مباحث زیادی در این جلسه مطرح شد. عمده‌محور گفت‌وگو در مورد تامین مواد اولیه و تخصیص ارز مورد نیاز برای بروزرسانی و ارتقای کیفیت تکنولوژی و ابزارآلات و هماهنگی لازم برای ترخیص کالاهایی که از اوایل امسال وارد گمرک‌ها شدند، بود.»
به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در گفت و گوی زنده شبکه یک سیما افزود: «همچنین بحث چگونگی مالیات بر ارزش افزوده، بیمه کارفرمایی، بحث در رابطه با بعضی کالاها که واردات‌شان که ممنوع شده و… از دیگر موارد مطرح شده بود که وزیر در این دیدار اعلام کرد موارد مورد نظر با رای مستقیم و شرح فضا توسط اصناف اصلاح خواهد شد. این موضوعات پیش‌تر هم مطرح و پیگیری شده بود اما در شرایط کنونی رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.»
فاضلی در مورد دیگر موارد نشست یاد شده گفت: «نمایندگان بیشتر اتحادیه‌ها در رابطه با حوزه فعالیت صنفی خود طرح مطلب کردند. برخی در حوزه تامین، عده‌ای در حوزه تولید و یکی از صحبت‌های مهم در مورد چگونگی تقویت تعاونی‌های صنفی بود که امیدوارم برای واردات مواد اولیه و تامین کالاهای ضروری و مورد نیاز بنگاه‌های صنفی به بار بنشیند.»
رئیس اتاق اصناف ایران در مورد اختلاف قیمت تمام شده کالاهایی که با ارز دولتی وارد و با قیمت آزادِ روزِ بازار غیررسمی به فروش گذاشته می‌شوند، هم گفت: «یکی از اعتراض‌های ما به همین مطلب است. ارز تخصیص یافته از جانب دولت به واردکننده‌ها مسئله مهمی است. درست است وظیفه نظارت بر بنگاهای کوچک و متوسط به عهده اتاق‌های اصناف شهرهای مختلف است اما اگر قرار بر نظارت بازار توسط اصناف باشد، یقینا باید اطلاعات کافی از ورود مواد اولیه یا سایر اقلام را داشته باشیم. این نقص برطرف و اطلاعات لازم به اتحادیه‌های صنفی از سوی سازمان حمایت به مجموعه ارائه خواهد شد.»
فاضلی با اشاره به همکاری همه‌جانبه وزیر صمت و مجموعه اقتصادی این وزارتخانه با اصناف گفت: «اقدامات وزیر در راستای خواسته‌های همکاران صنفی ما بوده و تمام دغدغه‌ها مطرح و بخشی هم حل شده؛ دستورات وزیر به معاونان و تشکیل چهار کارگروه برای رفع مشکلات سازماندهی و حل معضل فعلی بازار در دستور کار اصلی وزارت صنعت قرار گرفته است.»
فاضلی در انتها گفت: «در چنین مسایل مهمی باید جلوی سوءاستفاده را گرفت، هم باید به مسایل و مشکلات بنگاه‌های کوچک و متوسط اشراف داشت. اصناف باید مراقبت کنند که دستی غیر وارد این حوزه نشوند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*