چالش پلاستیک صادرات/بازار خاورمیانه در دستان چین و ترکیه

سید رحیم مقیمی رییس اتحادیه پلاستیک تهران، منتقد آزادسازی قیمت مواد پلیمری و منتقد جدی عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت یازدهم،  به کمرنگ شدن واسطه گری مواد پلیمری در دولت تدبیر و امید اشاره می کند و مشکلات را مربوط به دولتی قبلی می داند. وی در این گفت و گو چالش فعلی صنعت پلاستیک را صادرات عنوان می کند.

رئیس اتحادیه صنف پلاستیک تهران به سایت های خبری می گوید: در بازار داخل با اشباع نایلون و پلاستیک مواجه هستیم اما به دلیل موانع کاری که وجود دارد صادرات در این صنعت کمرنگ شده است.
سیدرحیم مقیمی اصل با ابراز امیدواری از همکاری دولت تدبیر و امید در برخورد با دلالان افزود: در دولت قبلی شاهد فعالیت دلالانی بودیم که مشکلاتی را در زمینه خرید مواد اولیه به وجود آورده بودند که بخش اعظمی از این واسطه‌گری‌ها از بین رفته است.
وی با اشاره به تفاوت عملکرد دولت دهم و یازدهم در صادرات اظهار داشت: فعالیت واسطه‌ها در دولت قبلی دغدغه اعضای این صنف به شمار می‌رفت و نقطه قوت ما در صادرات بود.
مقیمی اصل افزود: در این دولت مشکلی در تهیه مواداولیه که عملکرد دلالان در خرید آن تاثیرگذار بود، وجود ندارد و تنها دغدغه ما ایفای نقش ضعیف در صادرات است.
رئیس اتحادیه صنف پلاستیک تهران از تعامل مطلوب علی فاضلی، ریاست اتاق اصناف ایران در برخورد با دلالان یادآور شد: ممانعت از حضور دلالان در این حوزه را از طریق اتاق اصناف پیگیری کردیم و خوشبختانه با رایزنی‌های که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، نقش رانت‌خواران کمرنگ شد.

بازار خاورمیانه در دستان چین و ترکیه
مقیمی اصل از تامین نیاز بازار پلاستیک خاورمیانه توسط کشورهایی همچون ترکیه و چین خبر داد و گفت: کشور ترکیه امکانات مناسبی برای تولید مواد اولیه در صنعت پلاستیک ندارد و به دلیل نبود موانع در واردات و صادرات، رشد چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته داشته است. وی با گلایه از واردات محصولات چینی به کشور اظهار کرد: بدون کارشناسی اجناسی همچون سفره و ظروف را از چین وارد می‌کنیم و چشمان خود را بر عملکرد مطلوبی که در تولید داخل داریم، می‌بندیم.

تولید پلاستیک و هزینه بالای برق
سیدرحیم مقیمی اصل در بخش دیگری از صحبت‌های خود هزینه‌های بالای انرژی را از مشکلات تولید‌کنندگان پلاستیک و نایلون عنوان کرد و گفت: هزینه‌های بالای برق و نرخ بیمه کارگران در این صنعت مشکلاتی را متوجه تولیدکنندگان کرده است. وی ادامه داد: اگر حمایت از این بخش از صنعت را جدی نگیریم، با تعطیلی کارخانجات مواجه خواهیم شد.

کپی‌برداری اروپایی‌ها از ماشین‌آلات صنعت پلاستیک
رئیس اتحادیه صنف پلاستیک تهران عنوان کرد: در دهه ۷۰، دستگاهی ۸ متری در تولید پلاستیک توسط فردی ایرانی ساخته شد که متاسفانه حمایتی از جانب دولت وقت صورت نگرفت و کشورهای آلمان و ایتالیا با کپی‌برداری از این دستگاه، با برند خود، آن را به خود ما فروختند.
وی افزود: با کمبود ماشین‌آلات در داخل مواجه نیستیم اما نبود تکنولوژی‌های روز دنیا در کشور تبدیل به دغدغه‌ای در صنعت پلاستیک شده است.

سه بطری خالی آب تحویل دهید یک بطری آب دریافت کنید
سیدرحیم مقیمی اصل در پاسخ به پرسشی که آیا در راستای بازیافت ضایعات پلاستیک چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: فرهنگ‌سازی در این زمینه ضعیف است و برای نهادینه شدن این مهم اقدامات تشویقی انجام شود.
وی ادامه داد: طی سفر کاری که به کشور مالزی داشتم، بنرهایی را مشاهده کردم که در آن عنوان شده بود؛ سه بطری خالی آب را تحویل دهید و در قبال آن یک بطری آب دریافت کنید. این مقام مسئول در اتحادیه صنف پلاستیک تهران تصریح کرد: این قبیل کشورها از ضایعات خود بهترین اجناس را تولید می‌کنند و نگاهی سرمایه‌ای به آن دارند.

بازیافت مواد، جلوگیری از دورریزی سرمایه‌های ملی
رئیس اتحادیه صنف پلاستیک تهران، بازیافت مواد را جلوگیری از دورریزی سرمایه‌ ملی قلمداد و تصریح کرد: در زمینه جمع‌آوری ضایعات پیشنهادی را به برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها اعلام کردیم که طی آن مبلغ قابل قبولی را در قبال خرید ضایعات آنها پرداخت خواهیم کرد که متاسفانه مسئولان هیچ‌گونه اعتنایی به این موضوع نکردند و کماکان باید شاهد ضعف در فرهنگ‌سازی این حیطه باشیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*