«جهش تولید با مشارکت مردم» چگونه محقق می شود؟

کارشناس مسائل اقتصادی در تشریح زمینه های تحقق شعار سال گفت:تأکید بر اقتصاد مردمی،تسهیل حضور و مشارکت مردم در عرصه تولید ،رفع موانع مشارکت مردم در عرصه تولید و فعال کردن ظرفیت های مردم از جمله موارد زمینه ساز تحقق شعار سال است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس به نقل از تسنیم ،آرمان حاجیان فرد، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به شعار سال گفت: رهبر فرزانه انقلاب در حالی شعار سال ۱۴۰۳ را ” جهش تولید با مشارکت مردم” نامگذاری کردند که سال های قبل نیز اهمیت تولید را در بهبود شاخص های اقتصادی گوشزد نموده بودند. ولیکن در سخنان ابتدای سال امسال مقام معظم رهبری ۴ نکته اساسی را مورد تاکید قراردادند که می بایست دولت در مظان برنامه ریزی و تبیین رویکردها ملحوظ نظر قرار دهد.

وی افزود: نکات کلیدی عبارتنداز : تأکید بر اقتصاد مردمی،تسهیل حضور و مشارکت مردم در عرصه تولید ،رفع موانع مشارکت مردم در عرصه تولید و چهارمین نکته فعال کردن ظرفیت های مردم است،در واقع کلید تحقق شعار سال و خروج از شرایط رکود تورمی کنونی ، مشارکت همگانی مردم و مردمی سازی اقتصاد کشور است.

حاجیان فرد بیان کرد: در سال‌های اخیر با گسترش مدل‌های رشد درون‌زا، سرمایه انسانی و اجتماعی به عنوان عوامل اصلی رشد اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا، سرمایه اجتماعی که مؤلفه اصلی آن اعتماد است، جایگاه خاصی در مطالعات رشد پیدا کرده است. طبق بررسی ها و مطالعات علمی در خصوص رابطه بین رشد اقتصادی و سرمایه اجتماعی در ایران، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی در کنار سایر عوامل تولید تأثیر معناداری بر رشد اقتصادی داشته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: همچنین به منظور پیش‌بینی و برنامه‌ریزی آتی در جهت بهبود و افزایش سطح سرمایه اجتماعی، به سنجش مدل سرمایه اجتماعی پرداخته شده است. از بین عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی، سن و اشتغال در بخش کشاورزی، حومه‌نشینی، نابرابری توزیع درآمد و مهاجرت تأثیر معنادار و منفی بر سرمایه اجتماعی دارند در حالیکه، آموزش، مشارکت زنان در نیروی کار، اشتغال در بخش صنعت و خدمات، مالکیت خانه و تشکیل خانواده تأثیر مثبت و معنادار بر سرمایه اجتماعی دارند.

وی افزود: وزارت اقتصاد دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲برنامه‌هایی را برای مهار تورم در پیش گرفت که از جمله آن می‌توان به ایجاد انضباط دریافت‌ها و پرداخت‌های دولت با حساب واحد خزانه و پرداخت به ذینفع نهایی و همچنین کشیدن ترمز نقدینگی به عنوان یکی از مهمترین موتورهای خلق تورم که از۴۲ درصد در بهمن ماه به ۲۵درصد در اسفند رسید، اشاره کرد. البته وضعیت کنونی طبیعتاً برای دولت مطلوب نیست وتداوم رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم بسترساز مشارکت همگانی مردم در اقتصاد خواهد شد.

حاجیان فرد گفت: از سوی دیگر باید پذیرفت تا زمانیکه مردم درگیر معیشت بوده و حقوق کارمندان، کارگران وبازنشستگان که جمعیت حدود ۸۰ درصدی کشور را تشکیل میدهد، نتواند خط فقر بالای۲۵ میلیون تومانی را پوشش دهد، مسلماً مجالی برای مشارکت اقتصادی پیدا نخواهند کرد از طرفی بخش اعظمی از بودجه سال ۱۴۰۳ (۳۷۴۲همت) حدود ۶۰درصد بودجه سالیانه کشور، طبق روال سال های قبل به شرکت های دولتی تخصیص یافته که نشان از بزرگ بودن این بخش بوده و باید شرکت های تجاری واگذار و دولت صرفا به نظارت بر اقتصاد مبادرت ورزد.

حاجیان فرد گفت: از طرفی کاهش ارزش پول، تورم کنونی، افزایش ۵۰ درصدی مالیات در بودجه سال جاری ، افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰درصد و اتفاقات رخ داده در سنوات گذشته در بازار سرمایه که منجر به از بین رفتن سرمایه مردم گردیده عواملیست که احتمال دارد مانع مشارکت همگانی مردم در اقتصاد و تحقق شعار سال گردد که می بایست توسط دولت لحاظ و مرتفع گردد.

انتهای پیام/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*