رشد ۱۹۲درصدی صادرات ایران به ترکیه در بهار ۱۴۰۱

سخنگوی گمرک گفت: صادرات ایران به ترکیه در بهار امسال با سه‌میلیون و ۷۰هزار تن کالا به‌ارزش یک‌میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار، در هم‌سنجی با پارسال با رشد ۳۶۳درصدی در وزن و ۱۹۲درصدی در ارزش مواجه شده است.

به گزارش روابط عمویمی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس به نقل از گمرک،‌ روح‌الله لطیفی در آستانه سفر رییس‌جمهوری ترکیه به تهران اظهار داشت: تجارت غیرنفتی  ایران با ترکیه در سال ۱۴۰۰ شاهد جهش مناسبی بوده و این رشد در بهار امسال هم ادامه داشته است.

وی افزود: پارسال نزدیک به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به‌ارزش ۱۱.۴ میلیارد دلار بین ایران و ترکیه تبادل شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۷۳درصدی در وزن و ۶۴درصدی در ارزش همراه بوده است.

لطیفی ادامه داد: از این میزان کالای تبادل‌شده، ۱۵.۷ میلیون تن به‌ارزش ۶.۱ میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر و ۳.۷ میلیون تن کالا به‌ارزش ۵.۳ میلیارد دلار هم از ترکیه به ایران وارد شد که نسبت به مدت مشابه، ۱۴۰ درصد صادرات به ترکیه و ۲۰ درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

وی با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی ایران، گفت: همواره  ترکیه هم در واردات و هم در صادرات در بین چهار شریک نخست ایران بوده و در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ درصد وزن و ۱۱ درصد ارزش کل تجارت ایران با سایر کشورها مربوط به ترکیه بوده است.

سخنگوی گمرک درباره تجارت غیرنفتی ایران با ترکیه در بهار امسال، خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال هم این روند رو به رشد ادامه پیدا کرده و سه میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰ میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که ۱۴۱ درصد در وزن و ۸۴ درصد در ارزش نسبت به بهار سال قبل افزایش را در تجارت شاهد هستیم.

وی افزود: از این میزان کالای تبادل شده در بهار، سه میلیون و ۷۰ هزار تن  به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار صادرات کالای ایرانی به ترکیه با رشد ۳۶۳ درصدی در وزن و ۱۹۲ درصدی در ارزش بوده است و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار هم واردات از ترکیه بوده که با رشد ۲۲درصدی همراه بوده است.

این مقام مسوول درباره کالاهای صادراتی به ترکیه، اظهار داشت: محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره‌بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین‌آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان، عمده کالاهای صادراتی ایران به این کشور بودند.

وی در خصوص کالاهای وارداتی از ترکیه نیز گفت: دام مولد، مرغ منجمد، تخم‌مرغ نطفه‌دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی، مکمل‌ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهم‌ترین کالاهای وارده از ترکیه بودند.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*