اهمیت اقتصاد مقاومتی در صنعت کشور

درون زایی اقتصاد به منزله استفاده از همه ظرفیت های مدیریتی، دانش فنی مهندسی، پتانسیل نیروی انسانی و توان کشور در جهت «رفع موانع تولید» یا مانع زدایی از تولید است.

ایران کشوری با پتانسیل های اقتصادی زیاد چه در عرصه تولید و چه در بخش بازرگانی است. کشور ما دارای فرصت های زیاد کارآفرینی از «نیروی انسانی مختصص و با انگیزه» گرفته تا مزیت همسایگی با ۱۵ کشور و پتانسیل صادرات محصولات تولید کنندگان داخلی است و به همین منظور کشور ایران از ظرفیت های اقتصادی پویا و ارزشمندی برخوردار است که استفاده از فرصت های پیشرو راهکاری برای بهبود فضای کسب و کار، کار آفرینی بیشتر در کشور و همچنین توسعه صنایع سودده خواهد بود.

اقتصاد مقاومتی دارای چند رویکرد مهم است که اصلی ترین آنها عبارت است از «درون زایی» به معنی استفاده از همه ظرفیت ها و توان داخلی جهت عبور از چالش های پیش رو و رفع نیازهای اولین تولید کنندگان، همچنین «برون نگری» به مفهوم تعامل با دنیا در جهت رونق تولید و افزایش صادرات کالای ایرانی که با توجه به سیاست های اقتصادی کشور امری ضروری است.

درون زایی اقتصاد که اقتصاد مقاومتی، به منزله استفاده از همه ظرفیت های مدیریتی، دانش فنی مهندسی، پتانسیل نیروی انسانی و  توان کشور در جهت «رفع موانع تولید» یا مانع زدایی از تولید که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با تولید کنندگان کشور مجددأ به آن اشاره شد.

برون‌نگری اقتصاد که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف می شود، دارای چهار محور اصلی است :

۱-توسعه صادرات محصولات صنایع مختلف به دیگر کشورها

۲-صدرود خدمات فنی – مهندسی از طریق تعامل شرکت های خدماتی ایران با دیگر کشورها نظیر انعقاد قرارداد انجام پروژه های عمرانی و … .

۳-وارد کردن «تکنولوژی» و «دانش» ساخت محصولات صنایع استراتژیک هماهنند خودروسازی که سالهاست در داخل کشور از عدم ساخت قطعه گیربُکس دنده ای و اتوماتیک، آسیب جدی دیده است.

۴-ایجاد «کنسرسیوم های سرمایه گذاری» به جهت تأمین منابع مالی انجام پروژه های مختلف که نیازمند جذب منابع مالی خارجی می باشد. برای مثال در صنعت نفت و گاز کشور، حدود ۲۰۰ میلیارد طرح توسعه ای تهیه شده است که انجام آنها نیازمند سرمایه گذاری خارجی  است.

نتیجه گیری: اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیمی با کارآفرینی دارد و هرچه مورد توجه جدی قرار گیرد در نهایت می توان از چالش های پیش روی اقتصاد کشور که در «لزوم حمایت همه جانبه از تولیدکننده داخلی» و «رفع موانع تولید» تعریف می شود؛ سریع تر عبور کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*