افول شاخص‌های تولید، فروش و صادرات شرکت ملی مس/ ۱۲۷ میلیون دلار منابع ارزی از دست رفت

عملکرد ۲ ماهه شرکت ملی مس در کدال بورس نشان از کاهش ۲ درصدی تولید مس در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۲ ،کاهش ۲۸ درصدی مجموع فروش و صادرات کاند و مفتول مس و افت ۷۱ درصدی صادرات است

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس به نقل از تسنیم ،  عملکرد ۲ ماهه شرکت ملی مس در کدال بورس نشان از کاهش ۲ درصدی تولید مس در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۲ و کاهش ۲۸ درصدی مجموع فروش و صادرات کاند و مفتول مس از ۴۳ هزار به ۳۰.۹ هزار تن است. علاوه بر این افزایش ۱۰ درصدی درآمد شرکت در شرایطی که نرخ کاند و مفتول مس به دلیل رشد ارز بیش از ۵۱ درصد رشد کرده  از جمله نکات مهم عملکرد ضعیف شرکت ملی مس است.

علاوه بر این باید به کاهش مقداری صادرات از ۲۰.۴۷۷ تن به ۵۸۶۹ هزار تن و کاهش مبلغ صادرات از ۲۲۳ میلیون دلار به کمتر از ۹۶ میلیون دلار (حدود ۷۱ درصد کاهش -حدود ۱۲۷ میلیون دلار کاهش منابع ارزی) و برهم زدن ترکیب صادرات و توقف صادرات به کشورهای مقصد اشاره کرد.

علاوه بر این  ۷۱ درصد کاهش میزان صادرات شرکت طی ۲ ماهه اخیر و از دست دادن ۱۲۷ میلیون دلار از منابع ارزی کشور در سخت ترین شرایط تحریم ها ( بعلاوه ۶۳۰ میلیون دلار در سال گذشته)، معطل ماندن طرح‌های توسعه به بهانه های مختلف و طرح اعداد و ارقام اغوا کننده و خطاهای مکرر در بیان ارقام جهانی معادن محصول یک اتفاق و پافشاری بر مدیریت ضعیف است.

برخی کارشناسان معتقدند که کاتد مس به بهای ارزان در داخل فروخته شده و با ایجاد رانت و توزیع آن در داخل به میزان ۵۰۰ دلار زیر قیمت توسط خریداران داخلی که تعداد انگشت شماری میباشند به خارج از کشور صادر می‌شود که این مورد بایستی توسط نهادهای نظارتی مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*