گلایه واحدهای صنعتی از قطع مکرر آب و برق/ چرا دولت در اوج مصرف، دیواری از دیوار صنعت کوتاه‌تر نمی‌بیند

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به اینکه هر زمانی که با مشکل کمبود برق مواجه می‌شویم سراغ قطعی برق واحد صنعتی می‌رویم گفت: بیشتر این قطعی‌ها هم بدون هماهنگی اتفاق می‌افتد و بعد از اینکه انتقاد می‌شود هماهنگی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس ، فتحعلی محمدزاده با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما گفت: در شهرک‌های صنعتی کشور بیش از ۹۰ هزار قرارداد حقوق انتفاع بستیم که ۴۷ هزار واحد آن به بهره برداری رسید که از این تعداد حدود ۱۹ درصد واحد‌ها هم به دلایل مختلف تعطیل هستند.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: با فعالیت‌های امسال در داخل شهرک‌های صنعتی تا اواخر بهمن، ۱۴۳۷ واحد به چرخه تولید برگشته اند و مابقی هم در دستور کار است که در سال آینده باز گردند.

داود نوده فراهانی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد نیز در این برنامه گفت: در شهرک صنعتی شمس آباد حدود ۲۴ درصد واحد‌های نیمه فعال یا غیر فعال داریم و واحد‌های فعال هم با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.

وی افزود: در شهرک صنعتی شمس آباد حدود ۴۰ هزار نیروی انسانی داریم که از این تعداد قابلیت افزایش تا یکصد هزار نفر را داشت، ولی به دلیل مشکلات این اتفاق نیفتاد.

نوده فراهانی ادامه داد: موضوع اصلی صرفاً قطعی برق در شهرک‌های صنعتی نیست نگرش ما به واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط غیر واقع بینانه است.

وی گفت: در شهرک صنعتی شمس آباد میزان برق که فروخته شده است با برق نصب شده تفاوت یک به سه دارد یعنی ۱۹۰ مگاوات برق نصب شده است، ولی ۳۵۰ مگاوات را با اینکه پول آن را از صاحب صنعت گرفته ایم، ولی هنوز برق آن وصل نشده است.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به اینکه هر زمانی که با مشکل کمبود برق مواجه می‌شویم سراغ قطعی برق واحد صنعتی می‌رویم گفت: بیشتر این قطعی‌ها هم بدون هماهنگی اتفاق می‌افتد و بعد از اینکه انتقاد می‌شود هماهنگی می‌شود.

سجاد هاشمی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد هم درباره وضع شهرک صنعتی عباس آباد گفت: شهرک صنعتی عباس آباد با ۱۰۲۰ هکتار وسعت نزدیک به ۳۵ هزار نیروی کار دارد که امروز به عنوان فعال‌ترین شهرک صنعتی کشور است.

وی افزود: در سال جهش تولید از ابتدای سال نسبت به سال گذشته در این شهرک از نظر کسب و کار شاهد رونق بودیم و باید بپذیریم شهرک‌های صنعتی از افتخارات نظام هستند

هاشمی عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی عباس آباد گفت: طبق قانون اگر زمانی کشور دچار کمبود انرژی شد صنعت کشور در نقطه آخر قرار می‌گیرد، اما ما در تابستان و زمستان امسال نسبت به قطع برق متضرر شدیم.

وی ادامه داد: ما متوجه کمبود انرژی نشدیم و گفته شد که مصرف بیشتر شده است که این را قبول نداریم، چون مدارس، دانشگاه ها، مراکز تفریحی و رفاهی تعطیل هستند، ولی با این حال صنعت کشور به خصوص شهرک‌های صنعتی در سال جهش تولید، برق آن‌ها دو ساعت تا چهار ساعت و بدون برنامه قطع شد که این ضرر هنگفتی به شهرک‌های صنعتی تحمیل کرد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بدون استعلام، شهرک سازی و توسعه شهرک‌های صنعتی انجام نمی‌شود و حتما از دستگاه‌های خدمات رسان استعلام می‌گیریم.

محمدزاده افزود: سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های تابع بر اساس قوانین، تامین زیر ساخت‌ها در داخل شهرک‌های صنعتی است و شبکه‌های معابر، شبکه‌های توزیع برق، ​ روشنایی، توزیع آب و جمع آوری فاضلاب جزو برنامه‌های ماست، ولی بیرون از شهرک‌های صنعتی به استناد ماده ۸۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ۵۴ احکام دائمی بر عهده دستگاه‌های خدمات رسان است.

وی گفت: در این باره در جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت توانیر و براساس دستور وزیر نیرو مقرر شد در قالب تفاهم نامه‌ای مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شرکت توانیر و سازمان برنامه و بودجه مشارکت در تامین برق شهرک‌های صنعتی داشته باشیم به نحوی که برق ۶۴ شهرک صنعتی در کشور در قالب احداث ۵۵ پست برق و ۱۱۰ کیلومتر خط انتقال به میزان ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات تا سال ۱۴۰۱ انجام شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات شهرک‌های صنعتی را پیگیری کرده ایم ادامه داد: مقرر شد قطعی برق با هماهنگی انجام شود تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه شهرک سازی یک فرایند تدریجی است گفت: متناسب با استقرار واحد‌های صنعتی، خدمات تامین می‌شود و شهرک صنعتی شمس آباد در چند مرحله توسعه پیدا کرده است.

محمدزاده افزود:​ایجاد زیر ساخت در داخل شهرک‌های صنعتی با تامین انرژی متفاوت است و به استناد قانون، دستگاه‌های خدمات رسان مثل وزارت نیرو، وزارت نفت و ارتباطات باید امکانات خود را تا ورودی شهرک بیاورند.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: برای ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی جدید، در مرحله مطالعه همه استعلامات گرفته می‌شود و به محض تایید، اقدامات اجرایی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس ضوابطی که در داخل شهرک‌های صنعتی داریم به ازای هر هکتار زمین که آماده می‌کنیم ۲۵۰ کیلو وات برق، ۲۰۰ متر مکعب گاز، چند خط تلفن، ۳ تا ۵ دهم لیتر آب را تامین می‌کنیم که مجموع این‌ها عددی که می‌شود به عنوان حقوق انتفاع از صنعتگر دریافت می‌کنیم و مازاد بر این اگر صنعتگر درخواست کند در قالب خدمات مازاد، به شرط تامین وزارت نیرو در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: اگر قانون درست اجرا شود و دستگاه‌های خدمات رسان به وظایف خود عمل کنند صنعتگر و واحد‌های صنعتی از اجرای قانون بهره مند می‌شوند.

وی افزود:​ قطعی برق در شهرک‌های صنعتی بیش از یک ماه بود و با تفاهمی که شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با برق منطقه‌ای انجام داد برای ۱۰ شهرک صنعتی استان، ۵۳۸ مگاوات تفاهم نامه بستیم که بخش عمده سهم را نقدی پرداخت کردیم و منتظر وزارت نیرو برای ایجاد پست برق هستیم.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد:​ در کشور ۹۰ هزار هکتار در مرحله عملیاتی زمین آماده می‌کنیم که برای آن ۹۷۰۰ مگاوات برق تامین شده و حدود ۶ هزار مگاوات هم کسری داریم.

وی گفت: متولی تامین آب در شهرک‌های صنعتی، وزارت نیرو است و در دهه فجر در شهرک عباس آباد ۵ میلیون متر مکعب از سد ماملو خط انتقال آب اجرا کردیم که با این کار مشکل آب شهرک صنعتی عباس آباد رفع شد ودر شهرک شمس آباد خط انتقال آب حدود ۴۰ کیلومتر در حال اجراست که ۴۰ درصد آن اجرا شده و سهم مشارکت از طرف ما نیز پرداخت شده است.

محمدزاده ادامه داد: بدون استعلام، شهرک سازی و توسعه شهرک‌های صنعتی انجام نمی‌شود و حتما از دستگاه‌های خدمات رسان استعلام می‌گیریم.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد:​ ۶۰ درصد شهرک‌های صنعتی بالای ۱۵ سال قدمت دارند و بخش مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس هم تصویب شده است باید برای بازسازی و نوسازی صنایع تخصیص داده شود.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در ارتباط تصویری با این برنامه درباره تأمین برق شهرک‌های صنعتی گفت: میزان مصرف برق در زمستان حدود ۲۰ هزار مگاوات کمتر از تابستان است و مشکلی از نظر نیروگاه و شبکه نداریم.

وی افزود: در زمستان افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به شکل بی سابقه بود که منجر به محدودیت‌ها شد و در صنایع از ۲۴ دی تا ۱۶ بهمن محدودیت داشتیم که صنایع را حدود ۴ ساعت و در اواخر تا ۲ ساعت روزانه محدود کردیم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در بخش صنایع بزرگ حدود ۱۵ درصد رشد مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشتیم.

رجبی مشهدی گفت: تاکنون تمام تقاضا‌ها را تأمین کردیم و در حال حاضر ۲۱۰ مگاوات ظرفیت در شهرک صنعتی شمس آباد داریم و میزان مصرف آن حداکثر حدود ۱۶۰ مگاوات است و در یک پست برق از ۸۰ به ۱۲۰ مگاولت آمپر افزایش دادیم که اگر فردی در شهرک شمس آباد متقاضی است الآن به شرکت توزیع برق مراجعه کند لذا در این شهرک هیچ صنعتی بدون برق نیست.

سخنگوی صنعت برق درباره کسری ۲۲۰ مگاوات کسری برق در شهرک عباس آباد گفت: یک پست برق ۲۳۰ به شهرک صنعتی عباس آباد می‌بریم و تمام افرادی که حتی متقاضی آینده هستند مراجعه کنند تا نسبت به تأمین برق آن‌ها اقدام شود.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال آینده پیش بینی کرد که ۴۰ درصد سهم توانیر که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود از محل کاهش یارانه صنایع انرژی تأمین شود که می‌تواند طرح‌های شهرک صنعتی با سرعت بیشتری انجام شود.

قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ما برای شهرک‌های صنعتی قبل از شروع، تخصیص آب می‌دهیم که این تخصیص آب دارای محدودیت است.

وی افزود: بنا داریم آب صنعت را از پساب تأمین کنیم.

تقی زاده با اشاره به اینکه سالانه حدود ۸ میلیارد متر مکعب آب شرب مصرف می‌کنیم ادامه داد: بر این اساس حدود ۵ و ۵ دهم میلیارد متر مکعب پساب به دست می‌آید که اولویت اول ما برای این پساب در صنعت است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته حدود ۴۱ درصد کاهش بارندگی داریم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در ۳ سال گذشته هر کجا که آب وجود داشته تخصیص آب داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر پساب تهران یک عدد بسیار جدی شده است و در این هفته بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب تهران افتتاح می‌شود.

نوده فراهانی گفت: در دفترچه قرارداد برای بهره برداری واحد‌های تولیدی، تعهدات صنعتگر دارای زمان است یعنی اگر تا تاریخ مقرر کارخانه ایجاد نشود خلع ید می‌شود، ولی تعهدات سازمان شهرک‌های صنعتی و سازمان‌های خدمات رسان مشمول زمان نیست.

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد افزود: کارخانه‌هایی ۲۴ ساعته فعال هستند و قطعی برق به آن‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.

وی درباره مشکلات آب شهرک‌های صنعتی هم گفت: آب شهرک شمس آباد ۱۳۰ لیتر در ثانیه تأمین شده است و ۲۷۰ لیتر در ثانیه کسری داریم که تعهد آن حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه بوده است.

نوده فراهانی افزود: در حال حاضر برای شهرک شمس آباد مشکل راه اختصاصی برای ورود به شهرک به خصوص در وقت صبح رفع نشده است.

وی ادامه داد: توسعه شهرک صنعتی شمس آباد حدود دو و نیم سال است که صورتجلسه آن در هیأت دولت باقی مانده است.

فراهانی گفت: صنایع کوچک و متوسط که در شهرک‌های صنعتی مستقر می‌شوند در موضوع اقتصادی تحریم پذیر نیستند و اقتصاد کشور را از تحریم‌ها نجات داده اند.

وی افزود: در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی مشاعات تجاری به فروش می‌رسد و یک بخش از ارزش افزوده را که واحد‌های صنعتی پرداخت می‌کنند به خود شهرک برای بازسازی و نوسازی زیرساخت‌ها بر نمی‌گردانند.

هاشمی با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی عباس آباد حدود یک ماه محدودیت قطعی برق داشتیم گفت: از ۵۸ واحد صنعتی که مقرر شده بود به آن‌ها در شهرک عباس آباد برق اختصاص پیدا کند حدود ۲۵ واحد در مسیر برق دار شدن هستند، ولی حدود ۲۲۰ مگاوات کسری برق داریم که هزینه آن را پرداخت کرده ایم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۸ مگاوات متقاضی برق در این شهرک است که پذیرش نمی‌شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*