رشد ۱۱.۳ درصدی تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۴۰۱ + جدول

شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۴۰۱ به ۱۳۰.۵ رسیده که این رقم بیانگر رشد ۱۱.۳ درصد تولیدات این بنگاه ها نسبت به پاییز ۱۴۰۰ و رشد ۲۲.۲ درصدی نسبت به پاییز سال ۱۳۹۶ است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس به نقل از تسنیم ، شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی با بررسی میزان تولیدات حدود ۲۴۰۰ بنگاه صنعتی با میزان اشتغال ۱۰۰  نفر و بیشتر در سراسر کشور به صورت فصلی توسط بانک مرکزی تهیه می شود.

براساس گزارش شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۴۰۱، میزان تولیدات این بنگاه ها در این فصل ۱۱.۳ درصد رشد داشته است. شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۹ ماهه ۱۴۰۰ معادل ۸.۳ درصد افزایش داشته است‌. برآوردهای اولیه گویای این است که تولیدات صنایع بزرگ در فصل زمستان رشد خوبی نسبت به زمستان ۱۴۰۰ داشته است و احتمالا در سال ۱۴۰۱ رشد تولیدات کارگاه های بزرگ صنعتی دو رقمی خواهد شد.

در پاییز ۱۴۰۱ از مجموع ۲۴ رشته صنعتی ۱۵ رشته صنعتی رشد ۲ رقمی تولید را به ثبت رسانده اند. همچنین در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۹ ماهه سال قبل از آن، ۱۲ رشته صنعتی رشد ۲ رقمی تولید داشته اند.

*پیشتازی صنایع تکنولوژی محور در رشد شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی

در سال ۱۴۰۱ به جای آنکه تولیدات صنایع وابسته به حوزه نفت مانند صنایع نفتی و شیمیایی پیشتاز تولیدات صنعتی باشند، صنایع با ارزش افزوده بالاتر مانند پوشاک و کفش، ماشین آلات و تجهیزات، نساجی و تولید وسایل نقلیه بیشترین رشد تولید را تجربه اند. این تغییرات در صورتی که در سال های بعد هم تکرار شود، ساختار و ترکیب صنایع کشور را از صنایع انرژی محور به صنایع تکنولوژی محور تغییر خواهد داد.

بیشترین رشد تولید مربوط به صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات طبقه نشده در جاهای دیگر بوده است به طوری که میزان تولید در این رشته در فصول بهار، تابستان و پاییز به ترتیب ۸۷.۴ درصد، ۱۰۱.۴ درصد و ۱۰۱.۳ درصد بوده است. مجموع رشد تولید در رشته ماشین آلات و تجهیزات در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۴۰۰ رشد بی نظیر ۹۶.۸ درصد را به ثبت رسانده است.

اهمیت رشد تولید در این بخش از آنجا ناشی می شود که رشد تولید در این حوزه بیانگر رشد سرمایه گذاری  و تشکیل سرمایه در بخش صنعت است چرا که با افزایش سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن، تقاضای خرید ماشین آلات صنعتی افزایش می یابد و با این افزایش تقاضا، تولید این محصولات رونق می گیرد. در همین راستا، آمار بانک مرکزی نشان می دهد میزان تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۶.۶ درصد افزایش یافته است که این رقم در دو دهه اخیر بی سابقه است.

رتبه دوم بالاترین رشد تولید در بنگاه های بزرگ صنعتی مربوط به صنایع تولید وسائل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر می شود. رشد تولید در این رشته، در فصول بهار، تابستان و پاییز به ترتیب ۲۲.۴ درصد، ۲۰.۳ درصد و ۵۲.۲ درصد بوده است.

تولیدات محصولات یارانه ای، الکترونیکی و نوری با ۳۴.۱ درصد، تولید پوشاک، به جز پوشاک از پوست خزدار ۲۸.۷ درصد، صنایع تولید منسوجات ۲۴ درصد، تولید محصولات ساخته شده از فلز، به جز ماشین آلات و تجهیزات ۲۲.۷ درصد و تولید سایر مصنوعات با ۲۲.۶ درصد دیگر رشته های صنعتی دارای بالاترین رشد تولید در فصل پاییز هستند.

*رشد ۲۲.۲ درصدی تولیدات صنایع بزرگ در پاییز ۱۴۰۱ در مقایسه با پاییز ۹۶

یک نکته مهم دیگر، بررسی تغییرات این شاخص در دوران تحریم است. طبق گزارس بانک مرکزی شاخص کارگاه های بزرگ صنعتی در پاییز ۱۴۰۱ به ۱۳۰.۵ رسیده در حالی که این شاخص در پاییز ۱۳۹۶ معادل ۱۰۶.۸ بود.

این دو شاخص نشان می دهد باوجود تحریم های ظالمانه آمریکا، تولیدات صنایع بزرگ ایران در پاییز ۱۴۰۱ به میزان ۲۲.۲ درصد بیش از سال ۹۶ بوده است.

البته قطعا باید روند رشد تولیدات صنایع بزرگ در سال جاری و سال های آینده استمرار داشته باشد زیرا‌ ظرفیت های اقتصاد ایران بسیار فراتر از ظرفیت موجود است.

در مجموع افزایش مستمر رشد اقتصادی در ۹ ماهه ۱۴۰۱ و آغاز افزایش نرخ سرمایه گذاری، بیانگر بازگشت اقتصاد ایران به ریل رشد و توسعه است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*