توزیع لاستیک ناوگان سنگین در سامانه وزارت صمت با نصف قیمت بازار

رانندگان ناوگان سنگین می‌توانند با مراجعه به سامانه تخصیص تایر وزارت صمت تایر مورد نیاز خود را بر اساس نرخ مصوب تهیه کنند.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس به نقل از تسنیم ، وحید خراسانی کارشناس صنعت تایر در مصاحبه با رادیو با اشاره به وضعیت نامطلوب نرخ تایر سنگین در بازار، گفت: تایرهای عرضه ‌شده در سامانه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. در حوزه تایرهای وارداتی با توجه به قیمت‌ آن‌ها، اختلاف نرخ تایر در سامانه و بازار آزاد بسیار کم است. برای مثال اگر تایر درجه یک چینی در سامانه حدود ۱۵ میلیون است، در بازار نیز نرخ آن به همین صورت است.

وی افزود: در بخش تایرهای تولید داخل، به دلیل آن‌که یارانه‌های متفاوتی به تولیدکننده اعطا می‌شود، نرخ تمام شده آن حدود ۸ الی ۹ میلیون تومان است؛ اما با توجه با اختلاف قیمت آن با تایرهای خارجی، نرخ آن در بازار حدود ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان است.

این کارشناس صنعت تایر در واکنش به شائبه دلالی تایر سهمیه‌ای در بازار آزاد، گفت: بسیاری از راننده‌ها با دریافت سهمیه تایر خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد می‌کنند و این موضوع که دلالان تایرها را به نرخ دولتی گرفته و در بازار آزاد می فروشند، درست نیست.

خودکفایی کشور در تولید تایر سواری

خراسانی ادامه داد: در بخش تایرهای سبک در شرایط مساعدی قرار داریم و تولیدکنندگان علاوه بر این‌که توانایی برطرف کردن نیاز کشور را دارند، علاقمند به صادرات محصولات خود نیز هستند؛ اما این موضوع در بخش تایرهای سنگین صدق نمی‌کند و در این بخش خصوصاً در نوع تایر‌های رادیال کماکان دچار مشکل هستیم و تنها یک سوم نیاز کشور از طریق تولید داخل تأمین می‌شود.

وی در خصوص اثر واردات تایرهای خارجی بر قیمت تایرهای داخلی، اظهار داشت: حضور پررنگ تایرهای خارجی سایز سنگین و نیمه سنگین در کشور موجب خواهد شد که تایر خارجی نرخ تایر در بازار را مشخص کند. البته که یک تولیدکننده داخلی در حال ورود به این عرصه است که به محض ورود محصولات آن به بازار، سهم تایر خارجی در بازار به حداقل خواهد رسید.

همچنین الهویردی دهقانی،  عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این که تاکنون گزارشی مبنی بر احتکار، تخلف و بازار سیاه در بازار تایر دریافت نشده است، گفت: وضعیت تولید داخل در شرایط خوبی قرار دارد اما به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان هنوز توانایی تأمین تمام تقاضای تایر در کشور را ندارند و تایرهای وارداتی در حال تأمین این بخش از نیاز رانندگان هستند و میزان قابل توجه اختلاف قیمت نیز به همین دلیل است.

رانندگان تایر مورد نیاز خود را  از سامانه وزارت صمت دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس اطلاعیه سامانه کالا وزارت صمت، تمامی ناوگان سنگین و نیمه سنگین (دارای رینگ‌های ۱۴ با ظرفیت بالای یک تن و بالاتر) که بیمه شخص ثالث فعال دارند، می‌توانند در این سامانه نسبت به اخذ فیش رزرو تایر اقدام نمایند.

یکی از عاملین فروش تایر در بازار سرچشمه به خبرنگارتسنیم گفت: یک تایر ۳۸۵ اتوبوسی و کامیونی در سامانه به قیمت ۸ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما در بازار آزاد با قیمت ۱۵ میلیون تومانی عرضه می‌‎شود. بنابراین به نظر می‌رسد که این دست رانندگان ناوگان سنگین و نیمه سنگین می‌بایست تایر مورد نیاز خود را با قیمت مصوب از سامانه توزیع کالا به آدرس kala.ntsw.ir دریافت نمایند.

گفتنی است که در بازار لاستیک سنگین بعضاً مشاهده می‌شود که فاصله‌ای قابل توجه میان قیمت لاستیک ایرانی با قیمت مصوب در بازار آزاد وجود دارد. متأسفانه بسیاری از رانندگان از قیمت رسمی و مصوب تایر اطلاع نداشته و در مورد چگونگی خرید تایر از سامانه کالا وزارت صمت نا‌آگاه هستند. به همین دلیل لاستیک را با قیمت ۲ برابر بیشتر از بازار آزاد خریداری می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*