قالب ‌سازی، یکی از فرایندهای تولید قطعات است و برای تولید یک محصول به تعداد زیادی از قالب‌ ها درانواع گوناگون نیاز است.
در سال های گذشته تولید قالب های تزریق پلاستیک با هزینه های زیادی همراه بود و عموما مصارف این قالب ها در کارخانه های بزرگ و برای تولیدات انبوه به کار می رفت. زیرا به دلیل هزینه های بسیار بالایساخت قالب، تولیدکننده تنها برای محصولی قالب تهیه می کرد که قرار بود از آن هزاران نمونه تولید شود.
ساخت قالب در ابتدا به صورت تئوری و با استفاده از فرمول و پلان آماده می شود و سپس نوبت به ساخت عمقی قالب می رسد اما قبل از ساخت مراحل دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از انتخاب مواد و جنس قالب که بر حسب نوع قطعه ای که مورد نیاز است تعیین می شود.
انتخاب جنس قالب بسیار با اهمیت است و به فراخور نیاز و قیمت تمام شده انتخاب می شود، قالب ها عموما از جنس آلومینیوم، آلیاژهای مس و بریلیم، فولاد سخت و فولاد از پیش سخت شده، ساخته می شوند.
هر کدام از این اجناس دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند. هم اکنون قالب های آلومینیومی هزینه تولید بسیار کمتری نسبت به قالب های فولادی دارند، آلومینیوم گزینه اقتصادی و مناسبی است و از آن میتوان در ساخت قالب صدها هزار قطعه گوناگون استفاده کرد.
آلیاژهای مس و بریلیم نیز در قسمت‌هایی از قالب که می‌بایست از قابلیت انتقال حرارت بهتری برخوردار باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تولید قالب از جنس فولاد به نسبت قالب های دیگر هزینه های بیشتری را خواهد داشت اما دوام بالا و طول عمر زیاد این قالب ها از ویژگی های قالب از جنس فولاد است.
قالب های با جنس فولاد از پیش ساخته شده سریعتر دچار فرسودگی می شوند و کابرد آنها در تولید قطعات بزرگ و یا در حجم پایین تولید محصول است.