مطالبه کارگران درباره افزایش قدرت خرید آخرین زنگ هشداری که به صدا درآمده

رئیس اتحادیه پیشکسوتان گفت: افزایش دستمزد کارگران نقشی در بیکاری و تورم ندارد و امروز نیروی کار فاصله ۶۷ درصدی بین درآمد و هزینه را تجربه می‌کند.

 «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در گفت و گو با ایلنا درباره  ضرورت ترمیم مزد کارگران با هدف کاهش فاصله میان درآمد و هزینه های زندگی، گفت: افزایش دستمزد کارگران نقشی در بیکاری و تورم ندارد و امروزه نیروی کار فاصله ۶۷ درصدی بین درآمد و هزینه را تجربه می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز شمار کارگرانی که مجموع مزد و مزایای مزدی‌شان به دو میلیون تومان برسد، بسیار کم است و حتی با این رقم هم در شرایط کنونی نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی برآیند، گفت: سال گذشته سبد معیشت خانوارهای کارگری ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان محاسبه شد که البته یک سبد حداقلی بود. قاعدتا امسال با توجه به بالا رفتن هزینه‌های زندگی و گران شدن چند باره کالاهای مصرفی باید قیمت آن را به روز کنیم؛ به اضافه اینکه امسال نرخ تورم اعلامی را هم باید در قیمت به‌روزرسانی شده سبد معیشت لحاظ کنیم تا به واقعی‌ترین عدد برای تعیین حداقل دستمزد برسیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به تاثیر افزایش مزد کارگران بر از میان‌رفتن رکود اقتصادی و کاهش تورم گفت: در صورتی که حقوق و دستمزد بر اساس فرمول‌های توافق شده افزایش نیابد، قدرت خرید کارگران بازهم کاهش می‌یابد و این شکاف ۶۷ درصدی بین درآمد و هزینه بیشتر از این می‌شود. آن وقت باید انتظار داشته باشیم که به زودی رکود تشدید شود؛ چرا که کالاهای داخلی خریدار نخواهد داشت و در این صورت همه متضرر می‌شویم. از این رو تاکید داریم که مطالبه کارگران درباره افزایش قدرت خریدشان، به مثابه آخرین زنگ هشداری است که به صدا درآمده است.

صادقی با بیان اینکه کارگران برای جبران نشدن فاصله حداقل دستمزد با هزینه‌های زندگی به اضافه‌کاری‌های طولانی و اشکال مختلف کار دوم مثل کار در آژانس و یا مسافرکشی روی آورده‌اند، گفت: وجود چند میلیون کارگر برای کشوری که جمعیت جوان زیادی دارد یک نعمت است؛ اما آن‌ها وقتی ببینند که حداقل دستمزدی که می‌گیرند هزینه‌های نیمی از یک ماه‌ را هم پوشش نمی‌دهد سرخورده می‌شوند و ناچار به روی آوردن به کار دوم و سوم هستند؛ کارهایی نظیر مسافرکشی یا کار در آژانس.

وی با تاکید بر اینکه چند شیفته کار کردن کارگران نسبتی با عدالت در جامعه امروز ما که شعارش وحدت و برابری است، ندارد، گفت: کارگران چرخ دنده‌های توسعه را می‌گردانند؛ لذا باید زیستن آبرومندانه را تجربه کنند تا احساس ایزوله شدن به آن‌ها دست ندهد؛ با این حساب آن‌ها تنها حس می‌کنند که دستانشان زیر چرخ دنده‌های توسعه له می‌شوند و از سفره‌های نعمت دورند. این در شرایطی است که آن‌ها شریف‌ترین اقشار جامعه هستند که باید برای اداره زندگی با این حقوق و دستمزد‌ها به آن‌ها جایزه نوبل اقتصاد را داد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه برای سال‌های آینده نیازمند یک جنبش مزدی منسجم و پویا هستیم، گفت: رشد آگاهی کارگران و طبقات زحمتکش در سال‌های گذشته خصوصا در یک دهه گذشته، سطح مطالبه‌گری آن‌ها را افزایش داده است به گونه‌ای دیگر نمی‌توانیم از آن‌ها انتظار داشته باشیم که سیاست‌های فریز مزدی را بپذیرند. کارگران امروز نیازمند یک جنبش مزدی منسجم و پویا برای طرح خواسته‌های مشروع معیشتی خود هستند که دولت‌ها به آن احترام بگذارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*