صادرات قطعی محصولات دانش‌بنیان به ۴ کشور/ایجاد خطوط مونتاژ و تولید در ۵ کشور

“کلینیک مدیریت صادرات دانش‌بنیان” و برگزاری یکشنبه‌های صادراتی از جمله برنامه‌های صندوق نوآوری برای جاده سازی به منظور ورود محصولات دانش بنیان شرکت‌ها به بازارهای بین المللی است که صادرات قطعی محصولات دانش‌بنیان به کشورهای ترکیه، ارمنستان، افغانستان و کنیا و راه‌اندازی دفاتر و نمایندگی فروش محصولات دانش‌بنیان در کشورهای ترکیه، سوریه، ارمنستان و افغانستان از دیگر دستاوردهای این رویداد به شمار می رود.

 راه‌اندازی “کلینیک مدیریت صادرات دانش‌بنیان” و برگزاری رویدادهای “یکشنبه‌های صادراتی” یکی از برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به توسعه بازار بین‌المللی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان است.

برگزاری رویداد یکشنبه‌های صادراتی از ابتدای سال ۱۴۰۰ با هدف شبکه‌سازی بین کارگزاران این حوزه و ارائه خدمات تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان و بسترسازی برای حضور این شرکت‌ها در بازار بین‌المللی آغاز شده است و طی آن با حضور مشاوران حوزه صادرات، آموزش‌ها و مشاوره‌های صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا تاجران و مشتریان خارجی بدون واسطه با شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکره کنند.

علاوه بر آن در این رویداد کارگزاران و واسطه‌های صادراتی دارای سابقه فعالیت در بازارهای هدف شرکت‌های دانش‌بنیان، تجربیات خود را با شرکت‌ها به اشتراک می‌گذارند و رایزنان بازرگانی ایران نیز در کشورهای هدف محدودیت‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌های فعالیت در این کشورها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

تاکنون ۱۴ رویداد (حضوری و مجازی)  در ۱۰ حوزه فناوری و نمایشگاه محصولات بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان برگزار شده است. ارائه “آموزش شرکت‌های دانش‌بنیان و آشنایی ورود به بازار و قوانین ۹ کشور و ۲ اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اروپا و حضور ۱۲۷۹ کاربر آنلاین از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در وبینارهای آموزشی و مشاوره صادرات و برگزاری جلسات مذاکره اختصاصی ۱۸۲ شرکت دانش‌بنیان با بیش از ۲۱۰ تاجر و مشتری خارجی (به صورت مجازی و حضوری) از جمله دستاوردهای دیگر رویداد یکشنبه‌های صادراتی است.

به اشتراک‌گذاری تجارب سفرا، رایزنان اقتصادی و تجاری و واسطه‌های صادراتی، معرفی خدمات واسطه‌های صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات قطعی محصولات دانش‌بنیان به کشورهای ترکیه، ارمنستان، افغانستان و کنیا و راه‌اندازی دفاتر و نمایندگی فروش محصولات دانش‌بنیان در کشورهای ترکیه، سوریه، ارمنستان و افغانستان از دیگر دستاوردهای این رویداد به شمار می‌رود.

علاوه بر اینها اعطای امتیاز نمایندگی فروش، انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد ایجاد خطوط مونتاژ و تولید محصولات دانش‌بنیان در کشورهای سوریه، افغانستان، ترکیه، بوسنی و عراق در طی برگزاری این رویداد رخ داده است.

برگزاری ۱۴ برنامه “یکشنبه صادراتی” تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

یکشنبه صادراتی روسیه از موضوعات رویداد یکشنبه‌های صادراتی است که در حوزه‌های “مواد شیمیایی”، “کشاورزی” و “ساختمان” با حضور ۳ تاجر روس و نشست‌های مذاکره اختصاصی با ۷ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.

یکشنبه صادراتی اول “سوریه” در حوزه‌های “انرژی”، “ساختمان” و “ماشین‌آلات صنعتی”، با حضور ۳ تاجر سوری و نشست‌های مذاکره اختصاصی با ۹ شرکت دانش‌بنیان و یکشنبه صادراتی دوم سوریه نیز در حوزه‌های “نفت و گاز “و “صنایع شیمیایی” و “ساختمان” با حضور سفیر ۳ تاجر سوری و واسطه‌های صادراتی، حضور ۱۴۳ شرکت در وبینار و جلسه مذاکره اختصاصی با ۷ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.

یکشنبه صادراتی “ارمنستان” در حوزه‌های فناوری “سلامت و شوینده”، با حضور سفیر ایران در ارمنستان و رایزن و واسطه‌های صادراتی، با حضور ۱۷۱ شرکت در وبینار و نشست‌های مذاکره اختصاصی با ۱۱ شرکت دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های این رویداد توسعه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی است.

در یکشنبه صادراتی اول افغانستان در حوزه‌های “سلامت”، “کشاورزی” و “صنایع شیمیایی” با حضور ۴ تاجر افغانی و نشست‌های مذاکره اختصاصی با ۶ شرکت دانش‌بنیان و یکشنبه صادراتی دوم افغانستان در حوزه‌های “صنایع شیمیایی” و “فناوری اطلاعات و ارتباطات”، با حضور ۳ تاجر افغانستانی، حضور ۱۳۲ شرکت در وبینار و جلسه مذاکره اختصاصی با ۱۴ شرکت دانش‌بنیان مذاکراتی صورت گرفت. رویداد سوم این کشور نیز در حوزه‌های فناوری سلامت و صنایع معدنی بوده است.

در یکشنبه صادراتی بوسنی و هرزگوین در حوزه‌های “مواد شیمیایی”، “سلامت” و “ساختمان” با حضور ۳ تاجر بوسنیایی و جلسه اختصاصی و مذاکره اختصاصی با ۱۱ شرکت دانش‌بنیان بحث و تبادل نظر شد. ضمن آنکه در رویداد صادراتی بوسنی هیات بوسنیایی از شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید کردند.

یکشنبه صادراتی اول عراق (کردستان) در حوزه‌های “کشاورزی” و “سلامت” با حضور ۴ تاجر عراقی و ۱۴۸ شرکت دانش‌بنیان در وبینار و جلسه مذاکره اختصاصی با ۱۵ شرکت دانش‌بنیان، همراه با نمایشگاه بوده است و در یکشنبه صادراتی دوم عراق در حوزه‌ “سلامت”، ۵ تاجر عراقی، مقامات صادراتی وزارت بهداشت و واسطه‌های صادراتی و  ۱۵۷ شرکت حضور داشتند. جلسه مذاکره اختصاصی با ۱۴ شرکت دانش‌بنیان نیز برگزار شد.

یکشنبه صادراتی اتحادیه اروپا و انگلستان در حوزه فناوری سلامت، با حضور رایزن تجاری و واسطه‌های صادراتی و حضور ۱۲۵ شرکت در وبینار و جلسه مذاکره اختصاصی با ۸ شرکت دانش‌بنیان بوده است که طی آن نیز نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد.

یکشنبه صادراتی کنیا در حوزه‌های “کشاورزی” و “سلامت” با حضور سفیر ایران در کنیا و رایزن و بیش از ۳۰ تاجر کنیایی و با حضور ۱۱۳ شرکت در وبینار و جلسه مذاکره اختصاصی با ۱۴ شرکت دانش‌بنیان همراه بود و برگزاری نمایشگاه از برنامه‌های جنبی این رویداد بود.

یکشنبه صادراتی اول اوراسیا در حوزه‌های “سلامت” و “صنایع معدنی” با حضور ۶ هیات تجاری از روسیه، قزاقستان و افغانستان و ۲۰ شرکت دانش‌بنیان حاضر در پاویون نمایشگاه اوراسیا بود که جلسه مذاکره اختصاصی با ۹ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.

دومین رویداد یکشنبه صادراتی اوراسیا در حوزه‌ فناوری سلامت، صنایع شیمیایی و ماشین‌آلات صنعتی با حضور نمایندگان ۱۱۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور در وبینار برگزار شد. همچنین، جلسه مذاکره اختصاصی بین ۱۲۰ تاجر اوراسیایی با ۴۷ شرکت دانش‌بنیان از امروز آغاز شده است و تا یک ماه آینده نیز ادامه دارد.

یکشنبه صادراتی ترکیه نیز در حوزه‌های فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال، با حضور ۶ تاجر و سرمایه‌گذار ترک و حضور ۱۷۸ شرکت در وبینار بوده است و در جلسه مذاکره اختصاصی، ۱۰ شرکت دانش‌بنیان حضور داشتند، ضمن آنکه نمایشگاه دستاوردهای فناورانه نیز برگزار شده است.

جاده سازی برای ورود دانش بنیان‌ها به بازار

دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یکی از خدمات مهم توانمندسازی صندوق نوآوری، توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان است که بیشترین مبلغ حمایت بلاعوض در دو سال گذشته و نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان نیز در همین حوزه پرداخت شده است. این خدمت شامل “حمایت از حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها و پاویون‌های داخلی و خارجی”، “نمایشگاه‌های دائمی خارج از کشور” و “اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری برای مذاکره شرکت‌های دانش بنیان با مشتریان بالقوه” است.

وی با تشریح برنامه‌های ترویجی و مشاوره‌ای صندوق نوآوری تحت عنوان “کلینیک مشاوره مدیریت صادرات” خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های این کلینیک، یکشنبه‌های صادراتی است که روزهای یکشنبه اجرا می شود. در این برنامه مشاوران حوزه صادرات برای ارائه مشاوره به شرکت‌های دانش بنیان حضور خواهند داشت. همچنین کسانی که در بازارهای هدف شرکت‌های دانش بنیان سابقه فعالیت دارند، حضور داشته و تجربیات خود را به شرکت‌ها ارائه می‌کنند. علاوه بر این رایزن‌های بازرگانی ما در کشورهای هدف نیز در این برنامه حضور خواهند داشت و اطلاعات مربوط به فعالیت در کشورهای هدف مانند محدودیت‌ها، فرصت‌ها و مزیت‌ها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

شاوردی هدف از برگزاری یکشنبه‌های صادراتی را هموارسازی مسیر صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان عنوان و ابراز امیدواری کرد که با برنامه یکشنبه‌های صادراتی بتوان به شرکت‌های دانش بنیان آموزش و مشاوره برای ورود به بازار صادراتی، ارائه و تجربیات افراد فعال در این حوزه به شرکت‌های دانش بنیان منتقل و مسیر ورود آنها به بازارهای خارجی تسریع و تسهیل شود.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*