تولیدکنندگان، شعار سال گذشته را امسال اجرایی کردند

گزارش آماری ارائه شده از وضعیت تولیدات محصولات منتخب معدنی در دو ماه نخست امسال نشان می‌دهد که جهش قابل توجه تولید به‌ویژه در محصولاتی همچون ظروف چینی، کاشی و سرامیک و همچنین شیشه جام رخ داده و از ۱۱ محصول منتخب، تنها میزان تولید آلومینا و چینی بهداشتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده، همچنین در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه نیز رشد میزان تولید افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنایع شیمیایی و پلیمری شهرستان پردیس به نقل از ایسنا، آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از میزان تولید محصولات منتخب معدنی طی دو ماهه امسال و مقایسه آن با میزان تولید در دو ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌دهد که از بین ۱۱ محصول منتخب معدنی، ۹ محصول با رشد تولید قریب به ۵۸ درصدی تا ۴.۵ درصدی مواجه شده‌ و تنها تولید آلومینا معادل ۸.۵ درصد و چینی بهداشتی معادل ۲۰.۳ درصد افت کرده است.

بر این اساس تولید ظروف چینی همچنان در صدر جدول افزایش میزان تولید قرار دارد و با ۵۷.۹ درصد افزایش تولید در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۵۷۰۰ تن به ۹۰۰۰ تن رسیده‌ است. این محصول معدنی در فروردین ماه امسال ۳۲۰۰ تن تولید شده و بدین ترتیب طی اردیبهشت ماه امسال ۵۸۰۰ تن بیشتر از فروردین ماه تولید شده است.

پس از ظروف چینی، کاشی و سرامیک و شیشه‌جام به ترتیب ۳۵.۷ و ۳۴.۷ درصد بیشترین میزان افزایش تولید را داشته‌اند. کاشی و سرامیک از ۴۹ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۸۰۰ متر مربع طی دو ماه ابتدایی سال گذشته به ۶۷ میلیون و۷۷۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع طی دو ماهه امسال رسیده است؛ این در حالی است که در نخستین ماه از سال جاری ۲۴ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۱۰۰ مترمربع کاشی و سرامیک تولید شد.

همچنین شیشه جام نیز از ۱۵۹ هزار و ۱۰۰ تن تولید شده در دوماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ به ۲۱۴ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است که ۱۱۶ هزار و ۶۰۰ تن بیشتر از تولیدی فروردین ماه ۱۴۰۰ است.

کنسانتره زغالسنگ نیز طی دو ماهه امسال ۲۳۲ هزار و ۹۰۰ تن تولید شده که نسبت به ۱۹۹ هزار و ۲۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، ۱۶.۹ درصد افزایش تولید را ثبت کرده است.

پس از آن، کاتد مس با ۱۴.۳ درصد، فولاد خام با ۱۳.۹ درصد و سیمان ۱۱.۳ درصد در لیست تولیدهای افزایشی قرار گرفته‌اند. در مدت مذکور سال جاری به ترتیب ۵۱ هزار و ۲۰۰ تن کاتد مس، پنج میلیون و ۳۲۲ هزار و ۱۰۰ فولاد خام و ۱۱ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ تن سیمان تولید شده است؛ این در حالی است که طی دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب میزان تولید این محصولات، ۴۴ هزار و ۸۰۰ تن (کاتد مس)، چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۰۰ تن (فولاد خام) و ۱۰ میلیون و ۵۵ هزار و ۳۰۰ تن سیمان ثبت شده است.

ظروف شیشه‌ای و محصولات فولادی نیز کمترین درصد افزایش تولید را نسبت به دو ماهه سال گذشته در دو ماهه امسال داشته‌اند. میزان تولید ظروف شیشه‌ای از ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ تن طی دو ماهه نخست سال ۱۳۹۹ با ۸.۵ درصد افزایش تولید به ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ تن در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ رسیده است.

در نهایت محصولات فولادی نیز با ۴.۵ درصد رشد تولید به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار و ۱۰۰تن رسیده است. در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته چهار میلیون و ۱۱۳ هزار و ۳۰۰ تن محصولات فولادی تولید شده بود.

کاهش تولید آلومینا و چینی بهداشتی

در مقابل اما در مدت مورد بررسی این گزارش برای سال جاری، تولید آلومینا ۸.۵ درصد کاهش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است و  در حالی که در دو ماهه سال گذشته ۴۱ هزار و ۷۰۰ تن تولید شده بود، در مدت مشابه امسال ۳۸ هزار و ۲۰۰ تن تولید شد.

به جز آلومینا، چینی بهداشتی نیز با افت ۲۰.۳ درصدی در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰ قریب به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن تولید شده؛ در حالی که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۱۴ هزار و ۴۰۰ ثبت شده است.

شایان ذکر است که دو روز پیش (سه‌شنبه)، مراسم امضای قرارداد ساخت کارخانه تولید آلومینا از نفلین سراب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار شده و وجیه‌الله جعفری (رئیس هیات عامل ایمیدرو) ضمن تاکید براینکه افزایش تولید آلومینا، کاهش ارزبری برای صنعت آلومینیوم را به دنبال خواهد  داشت، اظهار کرد: در حال حاضر سالانه به ۱.۵ میلیون تن پودر آلومینا نیاز داریم که بخش عمده‌ای از آن به طریق واردات تامین می‌شود؛ لذا با توجه به اینکه تولید فعلی آلومینا در کشور سالانه به ۲۵۰ هزار تن می‌رسد، ضروری است که زمینه افزایش تولید این ماده معدنی فراهم شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*